08/12/2024
Kansainvälinen tutkimus: suomalaiset nuoret kiinnostuivat henkilökohtaisesta taloudesta ja kryptovaluutoista

Kansainvälinen tutkimus: suomalaiset nuoret kiinnostuivat henkilökohtaisesta taloudesta ja kryptovaluutoista

Klarnan tekemässä kansainvälisessä kyselytutkimuksessa selviää, että suomalaiset nuoret aikuiset ovat muiden maiden kuluttajia kiinnostuneempia henkilökohtaisesta taloudestaan ja suhtautuvat optimistisesti tulevaisuuteen. Sijoittaminen on jo lähes yhtä suosittua kuin säästäminen ja kryptovaluutat ovat erityisen suosittuja suomalaisten nuorten keskuudessa.  

Suomalaiset nuoret aikuiset ovat hyvin kiinnostuneita omasta taloudestaan, selviää Klarnan tekemästä kansainvälisestä kyselytutkimuksesta, jossa vertailtiin yhdeksässä maassa asuvien kuluttajien asenteita henkilökohtaista taloudenpitoa kohtaan. Suomalaisista lähes kolme neljäsosaa 18-25 -vuotiaista (71 %) sekä 26-35 -vuotiaista (73 %) kertoo olevansa kiinnostuneita tai hyvin kiinnostuneita omasta taloudestaan. Esimerkiksi Ruotsissa vain vähän yli puolet (58 %) 18-35 -vuotiaista sanoi samaa. Suomi oli yhdeksästä maasta ainoa, jossa naiset (77 %) olivat kiinnostuneempia henkilökohtaisesta taloudestaan kuin miehet (70 %).

Pandemia-ajasta huolimatta nuoret aikuiset suhtautuvat optimistisesti tulevaan – 18-35 -vuotiaista suomalaisista puolet (49 %) uskoo, että oma taloudellinen tilanne tulee olemaan parempi tai huomattavasti parempi vuoden kuluttua, kun taas 46-55 -vuotiaista vain joka neljäs (25 %) uskoo samaa.

“On rohkaisevaa nähdä nuorempien sukupolvien usko tulevaan, vaikka vuosi on ollut monin tavoin haastava. Samaan aikaan suomalaisten nuorten aikuisten kasvanut kiinnostus henkilökohtaista taloutta kohtaan varmistaa, että vaikka globaali taloustilanne heikkenisi, suurin osa on varautunut siihen omilla säästöillä”, kertoo Klarnan kuluttajakäyttäytymisen asiantuntija Viveka Söderbäck.

Sijoittaminen jo lähes yhtä suosittua kuin säästäminen

Tutkimuksessa selviää myös, että säästäminen ja sijoittaminen ovat jo lähes yhtä suosittuja suomalaisten keskuudessa: 61 % suomalaisista kertoo säästävänsä säästötilille ja 58 % sijoittavansa rahoitusinstrumentteihin. Muualla Pohjoismaissa hajonta on paljon suurempaa: ruotsalaisista 68 % säästää ja 60 % sijoittaa, kun taas Norjassa 75 % säästää ja vain 40 % sijoittaa. 

Myös sijoituskohteiden välillä on eroja. Vaikka osakkeet olivat lähes jokaisen ikäryhmän suosituin sijoituskohde, etenkin kryptovaluutat kiinnostavat nuorempia sukupolvia. 18-25 -vuotiaista sijoittavista suomalaisista joka neljäs (25 %) ja 26-35 -vuotiaista joka viides (19 %) oli kiinnostunut sijoittamaan kryptovaluuttoihin. Yli 66-vuotiaat eivät ole kiinnostuneita kryptovaluutoista, vaan heidän suosituimmat sijoituskohteet ovat osakkeet (60 %), rahastot ja ETF:t (59 %) sekä kiinteistöt (16 %).

Tietoa tutkimuksesta: Klarnan Money Management Pulseon päivittyvä tutkimusraportti, jossa selvitetään kuluttajien asenteita ja tottumuksia henkilökohtaista taloutta kohtaan yhdeksässä eri maassa ja kolmella eri mantereella. Jokaista päivitystä varten haastatellaan vähintään 1000 kuluttajaa jokaisesta maasta ja maailmanlaajuisesti yli 9000 kuluttajaa. Toukokuussa 2021 kyselyyn vastasi 1 014 suomalaista. Otos on kansallisesti edustava ja se on tehty tutkimustoimisto Nepan toimesta. Liitetaulukot

Kiinnostus henkilökohtaista taloutta kohtaan (18-35 -vuotiaat)
Hyvin kiinnostunut tai kiinnostunutHieman kiinnostunut tai
ei lainkaan kiinnostunut
Suomi72%8%
Itävalta74%10%
Norja73%7%
Alankomaat67%9%
Australia67%13%
UK65%14%
US59%20%
Saksa58%19%
Ruotsi58%20%
Keskiarvo*66%13%

* Kansainvälinen keskiarvo ei huomioi väestön kokoa.

Suosituimmat sijoituskohteet** (Suomi)
18-2526-3536-4546-5556-6566+
Osakkeet72 %65 %61 %69 %64 %60 %
Joukkolainat9 %8 %6 %4 %4 %8 %
Rahastot tai ETF:t27 %46 %57 %46 %69 %59 %
Valuutat13 %12 %1 %0 %0 %2 %
Hyödykkeet (esim. jalometallit)7 %5 %1 %5 %5 %2 %
Kiinteistöt4 %12 %13 %7 %13 %16 %
Vertaislainaus0 %4 %1 %2 %2 %0 %
Keräilytavarat (esim. viinit, pelikortit)0 %5 %4 %3 %4 %2 %
Kryptovaluutat25 %19 %21 %9 %4 %0 %
Muut0 %2 %2 %3 %4 %2 %

** Niistä suomalaisista, jotka kertovat sijoittavansa. 

Klarnasta: Klarna tekee shoppailusta smooothia. Klarnan avulla maksat heti tai vasta tuotteen saavuttua. Yli 250 000 kauppiasta tarjoaa Klarnan innovatiivisen shoppailukokemuksen asiakkailleen verkossa ja myymälässä. Näiden joukossa ovat esimerkiksi H&M, IKEA, Expedia Group, Samsung, ASOS, Peloton, Abercrombie & Fitch, Nike ja AliExpress. Yrityksen arvoksi on tällä hetkellä arvioitu 45 miljardia dollaria, mikä tekee Klarnasta yhden maailman suurimmista yksityisistä fintech-yrityksistä. Klarna on perustettu vuonna 2005, sillä on yli 4000 työntekijää ja se toimii 17 maassa. Lue lisää: klarna.com

Vastaa

Back to Top